تحقیقات نشان دادهاند که منبع اصلی صدا در توربوماشینها، نوفهی بسامد عبور پره بوده که به واسطهی برخورد جریان خروجی از روتور با زبانهی خروجی و نوسانات فشار بر روی آن ایجاد میگردد. در این مقاله، یک دمندهی گریز از مرکز با تیغههای رو به جلو انتخاب شده و صدای ایجادشده توسط آن در کانال خروجی در شرایط مختلف عملکرد آن بررسی شده است. همچنین بهمنظور مطالعهی ارتباط میان نوسانات فشاری حاصل بر روی بدنهی فن و صدای تولیدشده، میزان این نوسانات فشاری در نواحی مختلف حلزونی (از زبانهی خروجی تا نزدیک کانال خروجی) نیز بررسی شده است. نتایج حاصل، صدای قابل توجه در بسامد عبور پره را در تمامی حالتهای عملکرد فن نشان میدهند. همچنین میزان این صدا با افزایش دبی خروجی فن (و متعاقباً شدتیافتن جریان جت و دنبالهی خروجی از روتور و برخوردکننده با زبانهی خروجی فن) زیاد میشود. نوسانات فشار روی حلزونی نیز گواه بر ایجاد فشار در بسامد عبور پره بودهاند که به واسطهی برخورد جریان جت و دنباله خروجی از فن با بدنه ایجاد میگردد. با فاصلهگرفتن از زبانهی خروجی، از شدت این فشار کاسته شده که به معنای کمترشدن جریان جت و دنباله در آن نواحی است. همچنین در فاصلهی 300 درجه نسبت به زبانهی خروجی نیز نوسانات فشاری شدید مشاهده گردید که بهعنوان دومین منبع صدای تونال (به غیر از زبانهی خروجی) شناخته شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
صوتیّات برون زمینی دریافت: 1397/11/25 | پذیرش: 1398/4/12 | انتشار: 1398/6/31