سال 7، شماره 1 - ( دو فصل‌نامه انجمن مهندسی صوتیات ايران بهار و تابستان 1398 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 18-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (3644 مشاهده)
تحقیقات نشان داده‌اند که منبع اصلی صدا در توربوماشین‌ها، نوفه‌ی بسامد عبور پره بوده که به‌ واسطه‌ی برخورد جریان خروجی از روتور با زبانه‌ی خروجی و نوسانات فشار بر روی آن ایجاد می‌گردد. در این مقاله، یک دمنده‌ی گریز از مرکز با تیغه‌های رو به‌ جلو انتخاب شده و صدای ایجادشده توسط آن در کانال خروجی در شرایط مختلف عملکرد آن بررسی شده است. هم‌چنین به‌منظور مطالعه‌ی ارتباط میان نوسانات فشاری حاصل بر روی بدنه‌ی فن و صدای تولید‌شده، میزان این نوسانات فشاری در نواحی مختلف حلزونی (از زبانه‌ی خروجی تا نزدیک کانال خروجی) نیز بررسی شده است. نتایج حاصل، صدای قابل توجه در بسامد عبور پره را در تمامی حالت‌های عملکرد فن نشان ‌می‌دهند. هم‌چنین میزان این صدا با افزایش دبی خروجی فن (و متعاقباً شدت‌یافتن جریان جت و دنباله‌ی خروجی از روتور و برخوردکننده با زبانه‌ی خروجی فن) زیاد می‌شود. نوسانات فشار روی حلزونی نیز گواه بر ایجاد فشار در بسامد عبور پره بوده‌اند که به واسطه‌ی برخورد جریان جت و دنباله خروجی از فن با بدنه ایجاد می‌گردد. با فاصله‌گرفتن از زبانه‌ی خروجی، از شدت این فشار کاسته شده که به معنای کم‌ترشدن جریان جت و دنباله در آن نواحی است. هم‌چنین در فاصله‌ی 300 درجه نسبت به زبانه‌ی خروجی نیز نوسانات فشاری شدید مشاهده گردید که به‌عنوان دومین منبع صدای تونال (به غیر از زبانه‌ی خروجی) شناخته شد.
 
متن کامل [PDF 626 kb]   (1485 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: صوتیّات برون زمینی
دریافت: 1397/11/25 | پذیرش: 1398/4/12 | انتشار: 1398/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.