TY - JOUR T1 - Horizontal reverberant field, an approach in acoustic analysis of multipurpose hall design (Research Article) TT - میدان ری‌وربرَنت افقی، رویکردی در تحلیل صوتی طراحی تالارهای چندمنظوره (مقاله پژوهشی) JF - joasi JO - joasi VL - 8 IS - 1 UR - http://joasi.ir/article-1-153-fa.html Y1 - 2020 SP - 36 EP - 49 KW - Architectural acoustics KW - Acoustical design KW - Horizontal reverberant field KW - Multipurpose halls KW - Acoustical simulation. N2 - طبق شواهد، زمان­ ری‌وربرَنت در اکثر تالارهای اجراشده بیش‌تر از حد پیش­بینی بوده و علت آن وجود یک میدان ری‌وربرَنت افقی مجزا در منطقه مشخصی در نزدیکی سقف ­است. اگرچه در آثار مکتوب اظهار نظر نامطلوبی در خصوص آن وجود ندارد ولی در تالار سمفونیک بوستون، ماساچوست و استدهال­گاسینن نیز مشاهده ­شده ­است. این مقاله براساس نتایج به‌دست­ آمده از دو الگو ماکت ­شده ­است که یکی از آن‌ها به‌شکل جعبه ­کفشی بوده و بازشوهایی در آن تعبیه شده که قابلیت قرارگیری سطوح صاف و قاب‌های پخشاگر در آن‌ها وجود داشت. در این­ الگو با سطوح صاف زمان ری‌وربرَنت 53 درصد و با قاب‌های پخشاگر 8 درصد بالاتر از پیش­‌بینی سابین به‌دست­ آمد. الگوی دوم اما ماکتی از یک تالار کنفرانس با ارتفاع متغیر 6­ و 8 متری بود. در این الگو مقدار جاذب و ارتفاع سقف برای دستیابی به کیفیت مطلوب سخنرانی تنظیم ­شدند که در این نقطه با کاهش انرژی اولیه، دی<0/5، و تی15 در بسامد میانی 1/47 ثانیه به‌دست­ آمد، درحالی­که پیش‌بینی سابین برای این­ مقدار برابر با 1/06 ثانیه بود. افت­ صدا که غیرخطی بوده با رابطه‌­ی «تی30>تی15>ایی­دی­تی» متناسب بود. وجود این میدان پرطنین افقی، امکان حضور خصوصیات صوتی ویژه­ای را پیشنهاد می­دهد که بدون هیچ­گونه تغییر فیزیکی بهترین نتیجه را برای اجرای موسیقی غیرتقویت­شده و نیز سخنرانی داشته ­باشد. استفاده­ی بهینه از این ری‌وربرَنت ثانویه در یک تالار ممکن ­است برای اجرای انواع سبک‌های موسیقی مفید باشد. M3 ER -