OTHERS_CITABLE مطالعه عددی پدیده هواصوتی ناشی از جریان حول استوانه‌های پشت سر هم با استفاده از روی‌کرد شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ در این تحقیق، صدای تولیدشده توسط اندرکنش گردابه‌های ناشی از جریان حول استوانه‌های پشت سرهم، در حالت ناپایا مورد مطالعه قرار‌ گرفته است. مطالعه ‌عددی اثرات هندسه استوانه بر رفتار هواصوتی جریان، توسط روی‌کرد شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ، نظریه کِرل و الگوی ویلیام- هاوکینگز انجام ‌‌شده است. صحت و دقت روش عددی به کار گرفته‌شده، با استفاده از نتایج تجربی موجود، بررسی ‌شده است. نتایج صدای دریافتی از میکروفن‌ها، تشابه ‌خوبی با صدای اندازه‌گیری‌شده تجربی در طیف‌های مختلف قدرت را نشان می‌دهند. با توجه ‌به نتایج به‌دست‌آمده، زاویه جدایش جریان حول ‌استوانه، 118‌ درجه نسبت ‌به نقطه سکون بوده و میزان چگالی طیف قدرت صدا در اعداد استروهال صفر تا 0/5، بین 60 تا 95 دسی‌بل متغیر می‌باشد. ضمناً، تراز فشار صدا در این بازه عدد استروهال، روندی نزولی به صورت لگاریتمی از 10 تا صفر دسی‌بل را طی می‌کند. http://joasi.ir/article-1-39-fa.pdf 2015-03-19 1 12 اندرکنش گردابه‌ها استوانه‌های پشت سر هم پدیده هواصوتی عدد استروهال Numerical investigation of aeroacoustic behavior of flow over tandem cylinders applying large eddy simulation approach In this research, the sound produced by vortices interactions of unsteady flow over tandem cylinders is investigated. Cylinders geometrical effects on the flow aeroacoustic behavior are numerically studied applying the large eddy simulation approach, the Curl theory, and the Ffowcs Williams-Hawkings model. Numerical validation and its accuracy are investigated using the available experimental results. The sound detected by the microphones shows good agreement compared to the experimentally recorded sounds at different power spectrums. According to the obtained results, flow separation over the cylinder occurs at 118 degrees measured from the flow stagnation point and at the Strouhal numbers of 0 to 0.5, magnitude of noise power spectrum density varies between 60 to 95 dB. Also, the sound pressure level in the range of considered Strouhal numbers decreases from 10 dB to zero dB, logarithmically. http://joasi.ir/article-1-39-en.pdf 2015-03-19 1 12 Vortices Interactions Tandem Cylinders Aeroacoustic Phenomenon Strouhal Number A. Mohammadi mohammadia@chmail.ir 1 Shahid Sattari Aeronautical University of Sci. & Tech AUTHOR M. Ramezanizadeh ramezanizadeh@ssau.ac.ir 2 Shahid Sattari Aeronautical University of Sci. & Tech AUTHOR
OTHERS_CITABLE الگوی شبکه بولتزمن دو- فازی 121- سرعتی برای شبیه‌سازی کاواک‌زایی صوتی با استفاده از پردازش موازی مبتنی بر واحد پردازنده ترسیمی (جی‌پی‌یو) کاواک‌زایی پدید‌ه‌ای است که در جریان دو- فازی یا چندفازی با تأثیرات مطلوب و نامطلوب همواره وجود دارد. نیاز به مطالعه این پدیده در فهم و بکارگیری آن در جریان‌های دو- فازی غیرقابل اجتناب است. از این‌رو مطالعات زیادی در این رابطه توسط دانشمندان مرتبط با علوم جریان‌های چند فازی صورت گرفته است. صدا به دلیل ماهیتش که همان انتشار تغییرات فشار در یک سیال است هنگام انتشار در یک مایع ممکن است موجب ایجاد کاواک‌ در مایع شود. صدا با حبا‌ب‌ها در مایع و قطرات در گازها اندرکنش دارد. در این مقاله به مقوله کاواک‌زایی در یک مایع در اثر اعمال صدا پرداخته شده است. شناخت این پدیده به‌رغم مطالعات زیاد آن با شیوه‌های معمول در دینامیک سیالات محاسباتی (سی‌اف‌دی) هم‌چنان در برخی جنبه‌ها ناشناخته است. شیوه شبکه بولتزمن (اِل‌بی‌اِم) دو- فازی به عنوان یک شیوه‌ با رویکرد میان‌نگرانه، ضمن برخورداری از بسیاری از مزایای رویکرد خُرد‌نگرانه به عنوان یک شیوه کارا و بازوی توانمند در سی‌اف‌دی نوین پذیرفته شده است. از مزایای قابل ملاحظه آن موازی‌پذیری ذاتی و بکارگیری آسان آن در شرایط پیچیده مرزی است. در مطالعه حاضر با استفاده از الگوی دو- فازی شان-چن و بکارگیری آن در ال‌بی‌ام سه- ‌بعدی 121- سرعتی، برای اولین بار، توانمندی این شیوه برای مطالعه کاوک‌زایی صوتی نشان داده شده است. این شیوه اگر چه با فیزیک هم‌خوانی بهتری دارد اما در قیاس با شیوه‌های معمول شبکه بولتزمن، پیچیده‌تر است. پیچیدگی‌های ایجاد شده از انتخاب 121- سرعت و زمان اجرای طولانی ناشی از آن، با ایجاد الگوریتم و کد موازی و استفاده از سامانه محاسباتی مبتنی بر جی‌پی‌یو با توان محاسباتی بالا تاحد زیادی جبران شده است. http://joasi.ir/article-1-25-fa.pdf 2015-03-19 13 20 شبکه بولتزمن 121- سرعتی کاواک‌زایی صوتی جی‌پی‌یو A 121-velocity lattice Boltzmann method for acoustic cavitation simulation by GPU based parallel processing Cavitation, a phenomenon with its desirable and unpleasant effects, is always present in two-phase flows. A great deal of research has been devoted to two-phase flow. Due to its nature, sound while propagating in a liquid will probably cause cavitation in that liquid and will interact with bubbles in it. In this paper by lattice Boltzmann (LB) method, cavitation phenomenon in a liquid under the effect of an applied sound field is considered. Lattice Boltzmann method as a mesoscopic approach, while enjoying many advantages of macroscopic level, has established itself as a capable method in modern CFD. Of its important features, are parallelizability and its easy utilization for complex boundary conditions. In this study, the power of this method is illustrated in investigating an acoustic cavitation by a 121-velocity lattice Boltzmann method using a Shan-Chen two-phase model. Although, this method has better conformity with physics of this problem but it requires more computational time than current LB methods. Utilizing the graphic processing unit (GPU) technology will compensate the long computational time required for this proposed LB model. http://joasi.ir/article-1-25-en.pdf 2015-03-19 13 20 Acoustic cavitation 121-velocity lattice Boltzmann (LB) method Graphic processing unit (GPU) M. Daemi mdaemi@ae.sharif.edu 1 AUTHOR M. Taeibi-Rahni taeibi@sharif.edu 2 AUTHOR H. Massah 3 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی پاسخ‎های صوتی و ارتعاشی اتاق ایمن بتنی زیر اثر انفجار در هوا درک پاسخ حقیقی یک سازه، مانند یک اتاق ایمن از گونه‎ی بتن مسلح، در برابر بارهای انفجاری و ارزیابی آسیب‌های وارد شده به آن می‌تواند دید بهتری به مهندس طراح در طراحی آن بدهد. در این پژوهش، پاسخ‎های صوتی و ارتعاشی چنین سازه‌ای زیر اثر انفجار در هوا با بکارگیری الگوی بتن آسیب دیده‌ی مومسان در نرمافزار آباکوس بررسی شده‌اند. هم‌چنین حساسیت اتاق نسبت به شبه‎سنجه‌های (پارامترهای) جرم ماده منفجره و دوری آن از محل انفجار تحلیل شده و سپس رفتار نزدیک‎ترین دیوار اتاق به نهاده‎ی انفجاری ارزیابی شده است. در این راستا، شبه‎سنجه‌های بیشینه‌ جابه‌جایی در میانه‌ی دیوار و بیشینه نیروهای واکنش‎های تکیه‎گاهی در محل تکیه‌گاه‌های دیوار بررسی شده‌اند. هم‌چنین برای ارزیابی ایمنی شنوایی ساکنین، پاسخ صوتی در مرکز اتاق ارزیابی شده است. یافته‌های مربوط به بیشینه‌ جابه‌جایی نشان دادند که با افزایش ماده‌ی منفجره، بیشینه‌ جابه‌جایی در میانه‎ی دیوار افزایش می‌یابد و این افزایش، به سبب خرد شدن بتن، شیب کاهشی دارد. هم‌چنین نتایج مربوط به بیشینه‌ نیروهای واکنش‌های تکیه‎گاهی نشان می‌دهند که با افزایش ماده‌‎ی منفجره، بیشینه نیروهای واکنش‌ تکیه‎گاهی در آغاز افزایش یافته و پس از آسیب‌دیدگی بتن کاهش می‌یابد. برای بیشینه‌ پاسخ صوتی در میانه‌ی اتاق می‌توان یک رابطه خطی میان پاسخ صوتی و میزان ماده‎ی‎ منفجره به دست آورد. http://joasi.ir/article-1-52-fa.pdf 2015-03-19 21 33 پاسخ صوتی پاسخ ارتعاشی انفجار در هوا الگوی بتن آسیبدیده‎ی مومسان اتاق ایمن Investigating the acoustical and vibrational response of a reinforced concrete safe room under air blast effects Capturing the true response of a structure, such as a reinforced concrete safe room, under the effects of explosive loads, and also, the evaluation of induced damages to the structure, will give a better vision to the engineer in the design process. In this paper the acoustical and vibrational response of such a structure under the effects of air blast is investigated by employing the concrete damaged plasticity model available in ABAQUS software. The sensitivity of the safe room to explosive mass and stand-off distance of explosion source is also investigated. Moreover, the behavior of any of the RC walls at the nearest to the explosion source is evaluated. For this, maximum deflection at wall center and maximum reacting forces at the wall supports are considered. Furthermore, hearing safety of residents in the safe room is evaluated by measuring the acoustical response at the room center. The results obtained for maximum deflection indicate that by increasing the explosive mass, the maximum deflection increases. Of course, this increase has a descending slope which is due to crushing of concrete. The results of maximum reacting forces at wall supports also verified the results of maximum deflection. The results of maximum acoustical response at room center show that although there is a linear correlation between acoustical response at room center and explosive mass, but an increase in stand-off distance makes it to be nonlinear. http://joasi.ir/article-1-52-en.pdf 2015-03-19 21 33 Acoustical response Vibrational response Air blast Concrete damaged plasticity model Safe room S.R. Massah massah@iust.ac.ir 1 Iran University of Science and Technology AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی اثر اندازه حفره‌های فوم آلومینیوم آلیاژی بر روی ضریب جذب صدا فوم‌های آلومینیومی خَل- بسته (حفره- بسته) عموماً به عنوان جاذب‌های صدای ضعیف مطرح هستند. در این مقاله رفتار جذب صدای فوم‌های آلومینیوم آلیاژی خَل- باز (حفره- باز) تولیدشده به روش فضاساز مطالعه شد. ضریب جذب آن‌ها در برخورد عمودی و در محدوده 0/8-20 کیلوهرتز به وسیله روش تابع انتقال بررسی شد. فوم‌های آلومینیوم آلیاژی با تخلخل مشابه اما با سه اندازه خَل (حفره) مختلف: کم‌تر از 106، 106-250 و 1000-2000 میکرون تولید شدند. نتایج نشان دادند که اندازه خَل مناسب در محدوده مورد بررسی با بالاترین جذب صدا در محدوده 250-500 میکرون است. رفتار جذب صدای فوم‌های آلومینیوم آلیاژی با اندازه خَل‌هایی (حفره‌هایی) کم‌تر از 250 میکرون در بسامدهای پایین بسیار ضعیف‌تر از فوم آلومینیوم آلیاژی با اندازه خَل‌هایی در محدوده 1000-2000 میکرون است. http://joasi.ir/article-1-59-fa.pdf 2015-03-19 34 40 Investigation of the effect of aluminum alloy foam pore size on the sound absorption coefficient The close-pored aluminium foams are generally regarded as poor sound absorbers. This paper studies the sound absorption behavior of the open- pored aluminium alloy foams manufactured by the space holder method. Their sound absorption coefficients at normal incidence in ranges of 0.8-20 kHz were investigated by the transfer function method. The aluminum alloy foams with similar porosity but with three different pore size less than 106, 106-250 and 1000-2000 µm were produced. The results reveal that the optimal pore size for best sound absorption is of the order of 250-500 µm. Also, sound absorption behavior of aluminum alloy foams with pore size of less than 250 µm at low frequencies is much weaker than that of aluminum alloy foams with pore size of about 1500 µm. http://joasi.ir/article-1-59-en.pdf 2015-03-19 34 40 Aluminum alloy foam Sound absorption coefficient Pore size A. Bahreini a.bahreini@chmail.ir 1 AUTHOR A. Alizadeh aalizadeh241@gmail.com 2 AUTHOR H.R. Baharvandi mvm313@chmail.ir 3 AUTHOR A. Ramezani Ghaemi 4 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تولید تمام واکه‌های زبان فارسی با در اختیار داشتن تنها یک کلمه از گوینده هدف از جدی‌ترین تنگناها در تبدیل گفتار، نیاز به تعداد بالایی از جملات گوینده هدف برای آموزش سامانه تبدیل گفتار است. شیوه‌های تبدیل موازی گفتار نیازمند حداقل 50 الی 200 و شیوه‌های تبدیل غیرموازی نیازمند چندین برابر این تعداد جمله از گوینده هدف هستند. این تحقیق شیوه‌ای را معرفی می‌کند که با کمک آن با داشتن تنها یک کلمه از گوینده هدف، تمام واکه‌های زبان فارسی از آن گوینده تولید می‌شوند. چون در هر کلمه حداقل یک هجا و در هر هجا یک واکه وجود دارد. هر کلمه از گوینده هدف حداقل حاوی یک هجا است. اندیشه اصلی تحقیق طراحی ترادیس‌هایی (تبدیلاتی) مستقیم بین یک واکه و سایر واکه‌ها و تولید مستقیم تمام واکه‌ها از روی آن است. بر این اساس با تولید یک مجموعه ترادیس‌ها (تبدیلات) که به صورت برون‌خط آموزش می‌بینند، می‌توان از روی یک واکه مابقی واکه‌ها را تولید کرد. با توجه به اینکه در زبان فارسی 6 واکه وجود دارد، در عمل به طراحی 30 ترادیس (تبدیل) نیاز است. این ترادیس‌ها (تبدیلات) با استفاده از توابع گوسی شرطی طراحی و پیاده‌سازی و با استفاده از 10 گوینده آموزشی به‌صورت باسرپرستی آموزش داده شدند. براساس معیار فاصله دُش‌پیچی (اعوجاج)، میانگین فاصله واکه‌های ابداعی از این شیوه و واکه‌های واقعی برابر با 0/4459 است. http://joasi.ir/article-1-53-fa.pdf 2015-03-19 41 52 تبدیل واکه تبدیل گفتار آموزش غیرموازی Construction of all persian language vowels only with one word of target speaker One of the most serious bottlenecks of voice conversion is the need of high number of training sentences from target speaker. Parallel voice conversion methods need 50 to 200 training sentences and nonparallel conversion methods need several times of it. In this research, a new method for construction of all Persian language vowels only with one training word of target speaker is introduced. In each word there is at least one syllable and in each syllable there is one vowel. Basic idea of research is designing direct transformations between each vowel and other vowels. Based on this idea, by offline training of sets of transformations, it is possible to construct all vowels from one arbitrary vowel. In Persian language there are 6 vowels. Because of it, 30 of such mentioned transformations must be designed. These transformations were designed with Gaussian conditional functions and trained by 10 speakers in supervised manner. With distortion distance criterion, average distance between real and artificial vowels was 0.4459. http://joasi.ir/article-1-53-en.pdf 2015-03-19 41 52 Vowel Conversion Voice Conversion Nonparallel Training M.J. Jannati mjannati@aut.ac.ir 1 AUTHOR A. Saiadian sayadian@aut.ac.ir 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تأثیر مواجهه با صدا بر شنوایی رت با استفاده از گسیل‌های صوتی حاصل اعوجاج گوش سروصدا شایع‌ترین عامل زیان‌آور فیزیکی در جوامع بشری می‌باشد. افت شنوایی یکی از معضلات جوامع صنعتی است که به دو صورت افت شنوایی موقت و دائم رخ می‌دهد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مواجهه صدا بر شنوایی رت با استفاده از گسیل‌های صوتی حاصل دُش‌پیچی (اعوجاج) گوش انجام شد. این مطالعه به روش تجربی روی 14 رت نر آلبینو ویستار انجام شد. حیوانات در دو گروه شاهد و مورد (مواجهه با صدای 95 با انحراف معیار 1 دسی‌بل «اس‌پی‌ال» در محدوده بسامد 500-8000 هرتز به مدت 14 روز طی 8 ساعت) تقسیم شدند. گسیل‌های صوتی حاصل دُش‌پیچی (اعوجاج) گوش در روز صفر، هفدهم و بیستم اندازه‌گیری و مقایسه شدند. بیش‌ترین دامنه گسیل‌های صوتی اعوجاجی گوش در روز‌های صفر، هفدهم و بیستم در بسامد 3937/5 هرتز مشاهده شد. مواجهه با صدا سبب بیش‌ترین افت دامنه گسیل‌های صوتی اعوجاجی گوش در مقایسه با گروه شاهد در روز‌های هفدهم (7/93 دسی‌بل) و بیستم ( 5/83 دسی‌بل) در مقایسه با روز صفر گردید. نتایج نشان می‌دهند که مواجهه با صدا باعث صدمه به یاخته‌های (سلول‌های) مویی مسئول درک صداهای با بسامد بالا می‌شود. http://joasi.ir/article-1-38-fa.pdf 2015-03-19 53 58 صدا گسیل‌های صوتی اعوجاج گوش رت افت شنوایی Study of the effect of noise exposure on rat\'s hearing by distortion product otoacoustic emissions Noise induced hearing loss remains a significant problem in industry. Temporary or permanent hearing loss is one of the problems of industrial societies. This research was conducted to study the effect of noise exposure on rat's hearing by distortion product otoacoustic emissions. This study was carried out on 14 male albino vistar rats. Animals were divided in two groups, control and experimental. Experimental group was exposed to 95 SPL noise with standard deviation 1 at 500-8000 Hz for 8 hours per day during 14 days. Distortion product otoacoustic emissions were measured and compared in days zero, seventeenth, and twentieth. Most levels of distortion product otoacoustic emissions were observed at frequencies of 3937.5 Hz in days zero, seventeenth and twentieth. Noise exposure caused reduction in level of DPOAEs as compared to the control group in days seventeenth (7.93 dB) and twentieth (5.83 dB) in comparison with day zero. Findings indicate that primary noise exposure causes damage to the hair cells that are responsible for understanding the high frequency sounds. http://joasi.ir/article-1-38-en.pdf 2015-03-19 53 58 Noise Distortion product otoacoustic emissions Rat Hearing loss M. Kaydani kaydanym@yahoo.com 1 AUTHOR A. Khavanin khavanin@modares.ac.ir 2 AUTHOR M. Akbari akbarimehdi@yahoo.com 3 AUTHOR M. Rezazadeh Azari mrazari@sbmu.ac.ir 4 AUTHOR M. Rajabi-Bazl rajabi_m@sbmu.ac.ir 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی اثرات بهداشتی مواجهه با ارتعاش تمام بدن مسافرین نشسته و ایستاده در مترو تهران مترو یکی از رایج‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر دنیاست. دامنه بالای ارتعاش منتقل شده به بدن مسافرین در اکثر وسایل نقلیه ممکن است سبب بروز بیماری و عوارض و اثرات بهداشتی متعددی در انسان و به ویژه سبب بروز کمر درد گردد. در این مطالعه عوارض بهداشتی احتمالی ناشی از مواجهه مسافرین مترو تهران با استفاده از روش استاندارد ایزو 2631-1 و با دستگاه ارتعاش‌سنج سه محوره اِس‌وی‌اِی‌اِن 958 هنگام فعالیت معمول روزمره خطوط مختلف مترو بررسی می‌شود. میانگین مقادیر ریشه میانگین مربعات شتاب در سه محور مختصات y، x و z به ترتیب 0/57، 0/5 و 0/4 متر بر مجذور ثانیه در وضعیت نشسته و 0/64، 0/48 و 0/39 متر بر مجذور ثانیه در وضعیت ایستاده محاسبه شد. در حالت نشسته محور غالب در 7 مورد از 11 قطار مورد بررسی محور z بود. مقادیر ریشه میانگین مربعات شتاب در وضعیت نشسته مسافرین برابر با 1/1 متر بر مجذور ثانیه و در مسافرین ایستاده برابر با 0/91 متر بر مجذور ثانیه و مقدار دوز ارتعاش میانگین در وضعیت نشسته و ایستاده عموماً در محدوده ناحیه راهنمای احتیاط بهداشتی، اِچ‌جی‌سی‌زی، و به ترتیب برابر با 6/72 و 6/48 متر بر توان 1/75 ثانیه در زمان اندازه‌گیری به‌دست آمد. عمدتاً میانگین مواجهات محاسبه شده براساس معادله 2.B استاندارد ایزو 2631 که حدود محتاطانه‌تری را در مدت زمان‌های مواجهه کوتاه‌تر تعیین می‌کند، در مدت زمان 30 دقیقه در محدوده پایین‌تر از حد پایین ناحیه راهنمای احتیاط بهداشتی و در مدت زمان 150 دقیقه در محدوده ناحیه راهنمای احتیاط بهداشتی قرار داشتند. لذا خطر بهداشتی ناشی از مواجهه محتمل است. این میزان مواجهه در افرادی که به واسطه شغل‌شان نیز در معرض ارتعاش تمام بدن قرار دارند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. http://joasi.ir/article-1-37-fa.pdf 2015-03-19 59 69 ارتعاش مسافرین وسایل نقلیه مترو ارتعاش تمام بدن Evaluation of health effects of exposure to whole body vibration in seated and standing metro passengers Metro is one of the commonest vehicles of public transportation in all over the world. High range of transmitted vibration to passengers’ bodies on most of the vehicles of public transportation could cause different kinds of diseases and health effects, especially backache, in human beings. This study is aimed to investigate probable health effects of vibration exposure in the passengers of Tehran’s metro based on ISO 2631-1, utilizing SVAN 958 tri-axial oscillator during the usual daily activity of the metro’s different lines. Average r.m.s acceleration of sitting passengers on three axes of x, y, and z were 0.57, 0.5, and 0.4 m/s2, accordingly, and of standing passengers 0.64, 0.48, 0.39 m/s2. While sitting, the dominant axis was z in 7 out of 11 evaluated trains. The total average r.m.s. for sitting passengers equaled 1.1 m/s2 and for standing ones 0.91 m/s2. Average vibration dose of both sitting and standing conditions was in Health Guidance Caution Zone, HGCZ, range, calculated as 6.72 and 6.48 m/s1.75 in measurement time. Average amounts of exposures, which determine more cautious limits in shorter durations, were mostly under the low level of HGCZ in 30 minutes, while they were in the HGCZ range in 150 minutes. Therefore, health risk of exposure is likely. This amount of exposure is of significance for those who are exposed to whole body vibration because of their jobs. http://joasi.ir/article-1-37-en.pdf 2015-03-19 59 69 Vibration Passengers Vehicle Metro Whole body vibration K. Azrah azrah.1365@gmail.com 1 Gonabad medical university AUTHOR R. Mirzaei rammir277@yahoo.com 2 Zahedan medical university of sciences AUTHOR H. Biglari hamed.biglari@gmail.com 3 Gonabad medical university AUTHOR Z. Safari zahrasafari@gmail.com 4 Gonabad medical university AUTHOR A. Khavanin khavanin@modares.ac.ir 5 tarbiat modares university AUTHOR