طبق شواهد، زمان ریوربرَنت در اکثر تالارهایاجراشدهبیشتر از حد پیشبینی بوده و علت آن وجود یک میدان ریوربرَنت افقی مجزا در منطقه مشخصی در نزدیکی سقف است. اگرچه در آثارمکتوب اظهار نظر نامطلوبی در خصوص آن وجود ندارد ولی در تالار سمفونیک بوستون، ماساچوست و استدهالگاسینن نیز مشاهده شده است. این مقاله براساس نتایج بهدست آمده از دو الگو ماکت شده است که یکی از آنها بهشکل جعبه کفشی بوده و بازشوهایی در آن تعبیه شده که قابلیت قرارگیری سطوح صاف و قابهای پخشاگر در آنها وجود داشت. در این الگو با سطوح صاف زمان ریوربرَنت 53 درصد و با قابهای پخشاگر 8 درصد بالاتر از پیشبینی سابین بهدست آمد. الگوی دوم اما ماکتی از یک تالار کنفرانس با ارتفاع متغیر 6 و 8 متری بود. در این الگو مقدار جاذب و ارتفاع سقف برای دستیابی به کیفیت مطلوب سخنرانی تنظیم شدند که در این نقطه با کاهش انرژی اولیه، دی<0/5، و تی15 در بسامد میانی 1/47 ثانیه بهدست آمد، درحالیکه پیشبینی سابین برای این مقدار برابر با 1/06 ثانیه بود. افت صدا که غیرخطی بوده با رابطهی«تی30>تی15>اییدیتی» متناسب بود. وجود این میدان پرطنین افقی، امکان حضور خصوصیات صوتی ویژهای را پیشنهاد میدهد که بدون هیچگونه تغییر فیزیکی بهترین نتیجه را برای اجرای موسیقی غیرتقویتشده و نیز سخنرانی داشته باشد. استفادهی بهینه از این ریوربرَنت ثانویه در یک تالار ممکن است برای اجرای انواع سبکهای موسیقی مفید باشد.
Ahmadi A. Horizontal reverberant field, an approach in acoustic analysis of multipurpose hall design (Research Article). مجله علمی پژوهشی انجمن مهندسی صوتیات ایران. 2020; 8 (1) :36-49 URL: http://joasi.ir/article-1-153-fa.html
احمدی علی. میدان ریوربرَنت افقی، رویکردی در تحلیل صوتی طراحی تالارهای چندمنظوره (مقاله پژوهشی). مجله علمی پژوهشی انجمن مهندسی صوتیات ایران. 1399; 8 (1) :36-49