صدای منتشرشده از کشتیها یکی از مهمترین صداهای اقیانوس است و صدای پروانه یکی از اجزای اصلی صدای کشتی است. اندازهگیری صدای پروانه در آزمایشگاه با وجود دقت بالا و قابلیت اطمینان خوب، هزینههای بالایی دارد و بسیار زمانبر است. به همین دلیل در سالهای اخیر محاسبه صدای پروانه با استفاده از روشهای عددی مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه بررسی عددی تراز صدای کارکردی یک پروانه دریایی براساس دینامیک سیالات محاسباتی (سیاِفدی) و روابط صوتی فاکس ویلیامز- هاوکینگز (اِفدابلیو-اِیچ) انجام شده است. در این پژوهش بهمنظور اعتبارسنجی روش حل ابتدا میدان سیال حول پروانه دیتیاِمبی 4119 شبیهسازی شد و سپس تراز فشار صدای آن با استفاده از روش انتگرالی فاکس ویلیامز- هاوکینگز استخراج و با نتایج تجربی، مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس یک نمونه پروانه دریایی مورد شبیهسازی قرار گرفت. ارزیابی عمکرد صوتی این پروانه در دو حالت دائم و غیردائم صورت پذیرفت. ابتدا یک شبیهسازی هیدرودینامیکی حالت دائم ایجاد شد و سپس میدان جریان با اتخاذ معادلات غیر دائم گردابههای جداشده تأخیری بهبود یافته (آیدیدیاییاِس) شبیهسازی گردید. با توجه به قطر پروانه (m2=D) این شبیهسازی برای مقیاس الگو انجام گرفت سپس برای تعمیم نتایج نوفه به اندازهی واقعی پروانه از معادلات آیتیتیسی87 استفاده شد. تراز صدای پروانه در فواصل 1 و 4 متر و زوایای 30، 60 ، 90، 120 و 150 ترسیم شد و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آوصوتیّات دریافت: 1402/4/13 | پذیرش: 1402/7/5 | انتشار: 1402/12/28