مافلر، یکی از بخشهای اصلی در سامانه خروجی (اگزوز) یک خودرو محسوب میشود که کاهش نوفه سامانه خروجی (اگزوز) را سبب میشود. در این مقاله به الگوسازی و شبیهسازی رفتار صوتی مافلر، با بهرهگیری از یک نرمافزار مهندسی پرداخته میشود. برای این منظور، ابتدا، یک الگوی تحلیلی بهمنظور بررسی افت تراگسیل صدا در پوستههای استوانهای بر مبنای نظریه ساندر ارائه شده است. سپس، به الگوسازی مبدل کاتالیتیک و مافلر با در نظر گرفتن اندازههای عمدهی الگو در نرمافزار مهندسی، پرداخته میشود. مقایسهی نتایج حاصل در این مقاله با مطالعات گذشته، بر دقت الگوی تحلیلی و همچنین نتایج شبیهسازیشده صحهگذاری مینمایند. علاوه بر این، پَرچین (کانتور) فشار صدا در داخل مبدل و مافلر و همچنین مسیر حرکت گازهای خروجی در داخل مافلر، نشان میدهند که تراز صدای ایجاد شده توسط مافلر، طبق محدودیتهای تحمیلی استانداردها در بازهی امن قرار دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سازه صوتیّات دریافت: 1397/3/23 | پذیرش: 1397/6/2 | انتشار: 1397/6/31