آزمون موتورهای هوافضایی منبع آلودگی صوتی است و تعیین مشخصات صوتی بسامد پایین اتاق آزمون، جهت کنترل بهینه میدان صوتی و کاهش تراز فشار صدا و آلودگی نقش بسزایی دارد. در مطالعه حاضر افت تراز فشار صدای متوسط به واسطه ساخت اتاق آزمون طبق استاندارد ایزو 140 بهطور عددی پیشبینی میشود. برای حل معادلات انتشار صوتی، الگوسازی تماس بین سازه و سیال، کوپلینگ دینامیکی سازه و سیال انجام شده و برای محاسبه توزیع انرژی صوتی در سیال و سازه، از نرمافزار عنصر متناهی آباکوس استفاده میگردد. اتاقهایی با ابعاد و عایقهای مختلف و شرایط تکیهگاهی ساده و گیردار الگوسازی و افت تراز فشار صدای متوسط هر الگو محاسبه و مقایسه میشوند. ابعاد بهینه اتاق تعیین شده، سپس استقلال از مش بررسی و نتایج با استفاده از دادههای تجربی صحتسنجی میگردد. مقادیر افت تراز فشار صدای اندازهگیری شده برای اکتاو باند یک چهارم گزارش شده است. برای اطمینان از عدم بازآوایش (تشدید) در اثر نیروی صوتی، تحلیل بسامدی سازه انجام و مشخص گردید که اتاق آزمون طراحی شده آلودگی صوتی را از بین میبرد. بهینهسازی اندازه اتاق نشان میدهد که بهترین شعاع اتاق آزمون برای محدوده بسامدی 90 تا 150 هرتز شعاع 2/25 متر است.
Shahriari B. Calculation of the drop in sound pressure level and frequency analysis of aerospace engine test cell (Research Article). مجله علمی پژوهشی انجمن مهندسی صوتیات ایران. 2022; 9 (2) :30-40 URL: http://joasi.ir/article-1-212-fa.html
شهریاری بهروز. محاسبه افت تراز فشار صدا و تحلیل بسامدی اتاق آزمون موتورهای هوافضایی (مقاله پژوهشی). مجله علمی پژوهشی انجمن مهندسی صوتیات ایران. 1400; 9 (2) :40-30