در این مقاله، استفاده از عایق های صدا در رفتار صوتی محفظه کابین یک خودروی سواری، با کمک یک شبیه ساز مهندسی و بر پایه ی روش تحلیل انرژی آماری (اِساییاِی) مورد بررسی قرار میگیرد. برای این منظور، ابتدا معادلات حاکم بر روش تحلیل انرژی آماری استخراج شدند. سپس، تمامی زیرسامانههای مشتمل بر محفظه های صوتی محیط داخل و خارج بدنه خودرو و همچنین اتصالات بین آنها الگوسازی شدند. با احتساب تمامی منابع صوتی در الگو، اثرات استفاده از مواد متخلخل بر میزان افت تراگسیل صدا در اجزاء اصلی بدنه خودرو از جمله پنل سقف، پنل کف خودرو و پنل داشبورد، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج اعتبارسنجی، دقت و صحت الگوی حاضر را نشان می دهند. همچنین، نتایج نشان می دهند که استفاده از عایق های متخلخل صدا، سبب بهبود نوفه به محفظه ی کابین خودرو به خصوص در بسامدهای بالا میگردند. از طرف دیگر، نشان می دهند که تأثیر استفاده از این مواد در پنل سقف بیشتر از دیگر قسمت های خودرو می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سازه صوتیّات دریافت: 1396/1/27 | پذیرش: 1396/6/27 | انتشار: 1396/6/31