در سالهای اخیر پیکربندی بال مثلثی علاوه بر پرندههای اَبَرآوایی (مافوق صوت) نظیر جنگندهها، در پهپادهای زیرآوایی (مادونصوت) نیز بهطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. از طرفی بررسی نوفه پهپادها به واسطه توسعه روز افزون سامانههای تشخیص صوتی امری ضروری میباشد. در این مقاله، رفتار نوسانات فشار سطح به عنوان منبع تولید نوفه روی بال مثلثی با زاویه پسگرایی 70 درجه بهصورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده نشان میدهند که در زوایای حمله بالای 5 درجه، افزایش چشمگیری در مقادیر چگالی طیف فشار سطح رخ داده که این افزایش میتواند ناشی از تشکیل گردابههای لبه حمله در بخش انتهایی بال باشد. همچنین با حرکت در راستای جریان، ضمن انتقال انرژی از بسامدهای بالا به بسامدهای پایین، قلّه طیف فشار سطح در بسامدهای پایینتر اتفاق میافتد. در نهایت نتایج بهدستآمده نشان میدهند که در زاویه حمله 30 درجه، افزایش قابل توجهی در مقادیر چگالی طیف فشار سطح در موقعیت نزدیک به لبه فرار بال ایجاد شده که نمایانگر وقوع پدیده انفجار گردابه در موقعیت مذکور میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
جوّ صوتیات دریافت: 1402/1/19 | پذیرش: 1402/6/11 | انتشار: 1402/6/10