شناورهای زیرﺁبی از مهمترین تجهیزاتِ صنایع دریایی، خصوصاً در راستای دفاعی میباشند. از اینرو، استتار این دسته از شناورها، یک عامل اساسی در بقای آنها به حساب میآید. نوفههای گرمایی و آوصوتی دو دسته عمدهی نوفه در شناورهای زیرﺁبی میباشند. لذا، در مقاله حاضر، این نوفههای پیرامون یک نمونه شناور زیرﺁبی و در سه سرعت متفاوت، بررسی گردیدند. برای این هدف، تحلیلهای گرماآوصوتی (ترمو هیدروآکوستیک) با حل معادلات ناویه- استوکس و انتقال حرارت صورتگرفته است. الگوهای فوکس ویلیام و هاکینز نیز برای بدست آوردن ترازفشار صوتی در دوردست بکار گرفته شدهاند. برای محاسبهی معادلات ناویر- استوکس و انتقال حرارت از حلگر انسیس- سیاِفاِیکس و برای محاسبهی تراز فشار صوتی استفاده شد، و یک برنامه رایانهای موازی در پایتون به نام «آکوپای» مهیا گردید. مشخصههای شدت پرتودهی گرمایی و تراز فشار صوتی (اِسپیاِل) به ترتیب برای سنجش نوفهی گرمایی و نوفهی آوصوتی ارزیابی شدهاند. نتایج بدست آمده نشان دادهاند که تأثیر تغییرات سرعت بر روی نوفهی گرمایی بسیار ناچیز میباشد. همچنین، با افزایش سرعت وسیله، افزایش ویک داغ پشت شناور زیرﺁبی و ارتقاء شدت پرتودهی حاصل شدند. از سوییدیگر، تحلیلهای گرماآوصوتی توزیع غیر-یکنواخت سرعت و فشار را در عدد رینولدز 106×45 نشان دادند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |